Helena kijkt op nog een andere manier naar het probleem van de veelheid aan persoonlijkheden. Hoe kijken wij naar een ander? Van het merendeel van hen kunnen we immers de mens wel zien maar de persoon niet kennen. Dit kan ons soms in vlagen raken op momenten (op de tram, op straat,…) waar we anderen zien en beseffen dat die een heel eigen persoonlijkheid hebben, die voor ons verborgen zit. We voelen pas hoe groot die onbekendheid is wanneer we het omdraaien. We weten van onszelf wel hoe ingewikkeld we in elkaar zitten. De mensen die ons zien weten dat echter niet. De moeilijkheid voor de kunstenaar is dus om persoonlijke ervaringen mee te geven aan iemand wiens persoon helemaal verschillend kan zijn. Deze uitdaging is eveneens wederzijds. Een toeschouwer dient moeite te doen om de persoonlijke boodschap van de kunstenaar te begrijpen. Hiertoe is dit werk een goede aanzet. Helena toont de persoonlijkheid van mensen die zij goed kent aan mensen voor wie het onbekenden zijn. Via haar werk moet de toeschouwer dus proberen een onbekende persoon beter te begrijpen. Proberen is het doel. Het gaat om de handeling die de toeschouwer en de kunstenaar samen moeten stellen. Deze samenwerking kan een tweede manier zijn om een persoonlijkere band te smeden tussen kunstenaar en toeschouwer.
Helena kijkt op nog een andere manier naar het probleem van de veelheid aan persoonlijkheden. Hoe kijken wij naar een ander? Van het merendeel van hen kunnen we immers de mens wel zien maar de persoon niet kennen. Dit kan ons soms in vlagen raken op momenten (op de tram, op straat,…) waar we anderen zien en beseffen dat die een heel eigen persoonlijkheid hebben, die voor ons verborgen zit. We voelen pas hoe groot die onbekendheid is wanneer we het omdraaien. We weten van onszelf wel hoe ingewikkeld we in elkaar zitten. De mensen die ons zien weten dat echter niet.
BeantwoordenVerwijderenDe moeilijkheid voor de kunstenaar is dus om persoonlijke ervaringen mee te geven aan iemand wiens persoon helemaal verschillend kan zijn. Deze uitdaging is eveneens wederzijds. Een toeschouwer dient moeite te doen om de persoonlijke boodschap van de kunstenaar te begrijpen. Hiertoe is dit werk een goede aanzet. Helena toont de persoonlijkheid van mensen die zij goed kent aan mensen voor wie het onbekenden zijn. Via haar werk moet de toeschouwer dus proberen een onbekende persoon beter te begrijpen. Proberen is het doel. Het gaat om de handeling die de toeschouwer en de kunstenaar samen moeten stellen. Deze samenwerking kan een tweede manier zijn om een persoonlijkere band te smeden tussen kunstenaar en toeschouwer.